historie

Het begin: 1996 Onze vrienden van het Oudheidkundig Genootschap Oud-Quadijk gaven de eerste aanzet tot het oprichten van onze vereniging: “Ze maakten zich zorgen over de toekomst van het verleden van de Zeevang.”

Er was een tendens waarneembaar dat veel herinneringen aan de vroegere Zeevang verloren zouden gaan: Het veranderende leven van de laatste tientallen jaren maken juist de herinneringen aan het leven daar vóór zo waardevol,” schreef de secretaris van Oud-Quadijk, Margreet Lenstra. Na een discussiebijeenkomst daarna werd het begin van de Historische Vereniging Oosthuizen; ook in de Beets en Middelie werden later historische verenigingen opgericht.

Op 24 september 1996 werd de Historische Vereniging Oosthuizen opgericht door een stel enthousiastelingen, dat inderdaad vond dat het cultureel erfgoed van ons dorp bewaard moest blijven. Velen van ons hadden (en hebben) natuurlijk veel foto’s en oude gebruiksartikelen.

In januari 2001 stelde de Rabobank de bovenste verdieping van de toenmalige Rabobank aan de Historische Vereniging Oosthuizen ter beschikking als onderkomen.

Per  31 december 2016 diende wij het onderkomen te verlaten en zijn thans tijdelijk gehuisvest , Ambachtsweg 15, te Oosthuizen